Hae tästä blogista

torstai 2. helmikuuta 2012

Suomen tuleva keisari

Minä tunnen Suomen tulevan keisarin
hän on nero
tieteen ja tilastojen toveri
kulttuurin ja kansakuntien kaveri
mies isolla ämmällä
vaikkei hänellä nyt naista satu olemaankaan
paitsi tietysti hänen äitinsä
kyökin kyyryselkäinen kuumentaja
hyvinä hetkinä hyödyllinenkin
perunalastujen ja pyyteettömän rakkauden kotiinkantaja
väsynyt katse sammumassa kohti kirkon torneja.

Minä tunnen Suomen tulevan keisarin
hän on älykäs
hänen itsetuntonsa on hyvä
se on suorastaan paras
hän on meitä kaikkia muita parempi
melkein kaikkilla mittareilla mitattuina
hän on nero
eikä usko armeijaan tai auktoriteetteihin
mutta hän meneekin sivariin
koska kukaan ei tiedä niin kuin hän
joka on tuleva johtajamme.

Minä tunnen Suomen tulevan keisarin
hän tietää asioita
esimerkiksi Espoossa tehdystä raiskauksista 70% on neekerihommia
ja hän totisesti on kulttuurin suuri ystävä
kuten sanottua
hän tahtoo säilyttää jokaisen ominaislaatunsa
rajat kiinni ja herrarodulle kulkulupa
ilman paperisotia
hän on valloittanut lähes kaikki planeetat
alistanut kaikki rodut ja kyykyttänyt mahtavimmatkin maat
usein aamuyöstä tietokoneella
pussit silmien alla
hän viiltää ruuvilla syviä haavoja käteensä
ei ilosta - ei kai pelkästä surustakaan
vaan vihasta ja karmasta
joka ei koputa
vaan jytkyttää jo hurjana ovella
niin monen meistä kotona.

Minä tunnen Suomen tulevan keisarin
hän tietää haluaako olla johtaja vai johdettava
tyhmiäkin tietysti seuraa mukana
mutta toisaalta mailmassa on lähes 7 miljardia idioottia
ja muutama, joka ei vain vielä ymmärrä
melkein kaikilla mittareilla mitattuina.

Minä tunnen Suomen tulevan keisarin
hän huudattaa kotonaan musiikkia lujalla
ennen heviä ja vähän nyt iisimpiä
ja kaikenlaista piisiä siltä väliltä
marokkolainen pihvi joskus käryää huulilla
ja suomalainen olut iltaisin alas kurkusta
Made In Estonia
eihän keisarit katso kaikkea
jos vain on mukava olla.

Minä tunnen hänet
Suomen tulevan keisarin
enkä usko saavani paikkaa hänen hovista
korkeintaan saan tippakidusta tunnin päivässä saunanlauteilla
ja minut pakotetaan kusemaan lasinsiruja
jollen kirjoita hänen ylivoimaisuudesta
ja siitä miksi on pahasta
että me näytetään kaikki kohta samalta
vedetään kulttuuri alas vessanpöntöstä
meksikolaiskorttelin nuhjuisen kapakan saniteettitiloissa
kotiavainta ei löydykään housun taskuista.

Minä tunnen Suomen tulevan keisarin
hän tietää aina - ei koskaan usko
hän on elänyt monta kertaa
ja tulee vielä elämään
melkein kaikilla mittareilla mittattuina
norjalainen verisoppa
ponnistaa keisareiden valikoiduista aatteista.

Minä tunnen hänet
ja uskokaa kun sanon
tämä ei ole vitsi
millään mittarilla mitattuna
tämä ei ole harvinaista
ja olen minä aina
rakastanut
yrittänyt olla
joskus sairaalloisenkin paljon
olen halunnut pyytää häneltä anteeksi kaikkea
vaikkei ollut vielä itselläkään tajua
melkein millään mittarilla mittatuna
minä en usko olevani hänen veroisensa
ja olen aina parempi
monilla tavoin ihailtava kusipää
jonka äänessä on isän ääni
Suomen keisarin ääni
neekerin ääni
vihan ääni
katkeaa
vielä joskus
eikä sitten ole enää mittareita
vääriä tekoja tai tilastoja
vain rakkautta ja kyky takertua toisiinsa
halu auttaa niitä
jotka sitä eniten tarvitsevat.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti